Le Havre - Guernsey - Trèguier

5. til 10. august.

Etter noen dager i Le Havre, går vinden på nord, og vi planlegger et lengre strekk mot Brest. Helge bruker mye tid på å finne ut av rette avgangstidspunkt osv i forhold til tidevannet.

Jukselapp. Tjukke piler betyr STERK strøm. Tallet til venstre er klokkeslettet. Det gjelder å utnytte strømmen, så vi får glede av den istedet får å stampe imot.

Tidlig avgårde fra Le Havre, vanskelig å få skarpt bilde i mørke på sjøen.

Trøtt mann og fin soloppgang.

Den hvite prikken er det kjente fyret på Cap de la Hague, dette området er mellom Cherbourg og kanaløyene med Alderney, Jersey og Guernsey. Her er det enormt med strøm, sterkeste i kanalen, selv om det ikke viser på bildet. På det meste var vi opp mot 12 knop under seil (vanligvis 5-6). Det var da vi ringte Arvid og spurte hvor fort skøyta hans gikk ;)

Flotte skyformasjoner, dette bildet er til ære for Anne Berit, minner om tekstilbildene dine.

Ettersom mørket faller på, får vi motvind, motstrøm og vi har 1 knops fart. Hadde tenkt å gå hele natta, men finner ut at vi tar inn til Guernsey i stedet.

Ligger for anker i bukta ved marinaen i St. Peters havn første natta. Her får Helge liv i vinsjen for å få ankeret opp igjen.

Neste dag går vi inn i havna, Guernsey er en flott engelsk øy med egen valuta, eget flagg og stolte englendere. Og så litt miljøbilder:

Vi forlater Guernsey tidlig en morgen.
Frisk og fin seilas hele dagen, Turid ser en delfin ved båten, vi kommer fram tidligere enn beregnet til Trèguier på Franskekysten.

Vi går halvannen time oppover en idyllisk elv for å komme til den lille, utrolig skjønne byen Trèguier. Forstår at en kan bli frankofil! Noen bilder derfra:

Steikje fine gardine!

Uvant å måtte bære maten sin hjem! Sykkelen falt på sjøen i Le Havre, litt mye bølger på flytebrygga :(

Ser en båt med dette navnet, og tenker at det må være en danske eller nordmann som eier den. Men det viser seg å være en fransk kunstner og samboeren, som er bibliotekar. De har dilla på filosofi og spesielt Søren Kierkegaard.

Cristina t.h. snakker godt engelsk og kan mye om norsk litteratur. Serge kunstneren i midten. Eieren av en nabobåten t.v. spanderer vin.

Christina og Serge er utrolig skjønne mennesker, inviterer oss ombord i båten sin om kvelden, og på sightseeing neste dag. Vakre kirker er det flust av. Denne heter altså "St. Gonorè" på folkemunne. Dere skjønner sikkert hvorfor.

Trygt og godt.

Gave fra Serge, et trykk av hans oljemaleri, inspirert fra klippene i Normandie, der han kommer fra.

Pannekaker med bacon fikk vi så lyst på.. Dagen før spiste vi både lunsj og middag ute, det kan vi jo ikke holde på med når vi skal være borte ett år..