Atlanterhavskryssingen Karibien - Azorene

Den korte versjonen:
De siste timene under innseilingen sitter vi og nyter den grønne vulkanøya gjennom kikkertsiktet. Været er fint i dag, men vi er lykkelige for å komme inn nå, for det er meldt et skikkelig lavtrykk, som vi har i hælene.
Vi kommer i havn fredag 29.mai kl.13.00 -etter 24 døgn i havet- og får en varm velkomst fra de andre norske båtene som har kommet inn før oss. Humøret spretter i været. Vi fester oss utenpå de andre båtene, vi ligger her i en norsk klump. Tempest-Sten langer over kald pils, så er vi i gang. Deilig å være framme! Her er utrolig mange kjekke nordmenn på langturseilas. Portugiserne i havna er også herlige folk med glimt i øyet. Denne øya på Azorene, Faial, har et nydelig grønt kulturlandskap og byen Horta er supersjarmerende liten by. Europa ruler!
Energien stiger, og vi er klare for biff stekt på steinhelle og skikkelig fest.
Ruffen og Orion ligger noen timer bak oss, og blir behørig feiret de også når de ankommer senere på kvelden.
Helge Økland, som skal mønstre på, har landet i dag, og bor på hotell rett over veien. Vi dusjer hos ham ;) Tor Meling, som skal mønstre av, får seg et hotellrom han også, og vi får levert sengtøy mm til vaskeri. Godt å få vaska ut gammal skitt og salt.

Turen har vært veldig variert. Vi har hatt vindstille, stiv kuling, lyn og torden, skypumper, svære bølger, flatt hav... Vi har sett en ufo (faktisk et ”uidentifisert flygende objekt”, for det er ingen som vet sikkert hva det var selv om det er satt fram flere teorier). Det mest dramatiske som skjedde var nok da Ruffen som vi har seilt sammen med, fikk bommen til storseilet brukket tvers av etter kun to døgn i havet. Og ikke minst at Orion så et nødbluss og seilte rundt en hel dag og lette forgjeves etter en sunket båt. Ellers har vi sett sargassotang, portugisiske krigsskip, havfugler, delfinflokker, flygefisk, våte madrasser.
Vi har kjent på entusiasme, glede, engstelse, irritasjon, og å være skikkelig sliten av å gjøre nesten ingenting, bare holde seg fast og spise av og til.
Første uka smaker maten ganske godt, så blir vi mer og mer matlei etter hvert som dagene går og ferskvarene tar slutt. Ikke en fisk på kroken, bare sargassotang. Og tråder fra de berømte krigsskipene.
Nå i etterkant vil vi nok si at denne turen gikk mye lettere enn den forrige kryssingen, selv om vi brukte en uke mer. Samtidig har vi måttet jobbe mer med seilene fordi været har vært så skiftende og vi skulle holde følge med Ruffen. Det var skikkelig godt å seile sammen med Ruffen, de er morsomme å prate skit med, spille VHF-backgammon, og de har holdt oss oppdatert på værmeldinger og nyheter om de andre båtene. Og ikke minst føles det mye tryggere enn å være helt alene. Takk for godt naboskap der ute i havet!
Totalt utseilt distanse fra St. Martin: 2518 nautiske mil, luftlinje 2200 nautiske mil.




Dagbok. Her er langversjonen for de som har god tid:

Tanker før avreise: Dette kan umulig bli verre enn den turen vi hadde fra Kapp Verde og hit. Det er vi i utgangspunktet ganske sikre på. Dengang hadde vi kjempebølger og stiv kuling bakfra, hele turen med VM i rulling. Dødsslitsomt. Regner med at det blir mer variert nå. Vi stiller med åpent sinn og gleder oss til å komme av gårde, faktisk. Hadde aldri trodd at vi skulle glede oss til det, da vi kom i land på Tobago for 3 måneder siden. Da grudde vi oss.


Tirsdag 5.mai: Take off kl. 09.30, da går broen opp i Simpson Bay, St. Martin. Tar farvel med Yippi, Kajsa og Orion som skal dra om noen dager. Regner med å møte dem igjen i Horta på Azorene. Vi får følge av Ruffen, Aurelia, fulgt av Motgang og Rattata på utsiden av broen. Ut med fiskekroken, og fina veret!
Når vi runder neset og får havet rett på oss, tar vi opp igjen fiskekroken, vi har nok med å holde oss fast, pga store bølger og frisk vind. Men det går i alle fall unna!
Middag har vi bestemt oss for å ha hver dag, uansett, det holder moralen oppe. I dag: Bacon og poteter i langpanna, med ertestuing.


Onsdag 6.mai: Litt mer vind og bølger enn forventet. Vi holder oss fast og gjør kun det aller nødvendigste. Oppdager lekkasje i senga i forpiggen. Tror de store bølgene presser vann opp under båtripa, evt inn ved et lufterør. Men det er ingen fare, alt er høyt over vannlinjen, og det er bare kjipt for det er så vått i senga vår. Vi flytter ut i salongen, på hver sin sofa. Tor ligger i hullet akter. Nå må han høre på snorkinga vår. Kjeledresser og ullundertøyet er allerede på under nattevakten. Men varmt og egentlig fint vær på dagtid, vi blir bare litt leie av det evige saltvannet som vi får spyttet i trynet hundretusen ganger til dagen. Doen funker ikke helt, det samler seg jevnlig noen dråper vann på gulvet, og vi får ikke håndpumpa til å suge inn sjøvann, så det må vi fylle manuelt, med en vannkanne. Vasken på kjøkkenet har feil helling på avløpet, så den lar seg ikke tømme når vi skrår mot babord. En del å fixe når vi kommer hjem ;)
Middag: Couscous på boks.


Torsdag 7.mai: Om morgenen er Ruffen på VHF-en. Steffen sier med rolig stemme; ”Vi har hatt et lite uhell. Bommen vår er brukket tvers av”. Hekkan! Spørsmålet er om de skal snu, eller seile helt til Azorene med brukket bom. Etter en del diskusjon og kreativ grubling, blir det bestemt at de skal prøve å lage en erstatning av ting og tang som fins på de to båtene. Evt gå til Bermuda hvis det ikke fungerer. Men været er for heavy foreløpig til å mekke og sende ting over, så det må vente en dag eller to. Vi bestemmer oss for å ta følge med Ruffen uansett, rever ned så vi går kun på fokka og med tre rev i storseilet. Bildet over er tatt av Ruffen.
Fremdeles mye bølger og vind, selv om retningen er fra siden, blir vi litt matte. Vi sover så mye vi kan, er slitne. Vi er speket i salt.
Stakkars Ruffen, med brukket bom og bare to til å dele vaktene.
Middag: Chili con carne.


Fredag 8.mai: Roligere vær, men fortsatt friskt. Sol. Bader i styrbrønnen med en bøtte saltvann og en kopp til å øse med. Avslutter med en liter ferskvann for å få vekk saltet. Det gjør godt! Genialt med Ruffens satellitt-telefon + FriVind (værtjeneste av flink mann, Mads, som er meteorolog og seiler) + Tempest-opplegget med seiltur.no. De får værmelding i forhold til vår posisjon og hilsener fra de andre båtene daglig. Så er det høytlesning for oss på VHF etterpå. Dagens høydepunkt, veldig kjekt!
Middag: Tom Kha, thaisuppe.


Lørdag 9.mai: Vinden forsvinner en time på morgenen, så kommer den friskt fra sørøst, bra! Lager en pakke til Ruffen med flytefender på med noe verktøy, en spribom som vi kan klare oss uten, spiler, trelister osv, så de får mekka bommen. Det går kjempebra! Jippi! Så er det fina veret og beine veien nordøstover. Vi bestemmer oss for å holde følge med Ruffen hele veien. You never know..
Middag: Meksikansk tomatsuppe.


Søndag 10.mai: Satte på vindroret i går, det fungerer kjempebra! Hvorfor i alle dager har vi ikke brukt det mye mer før? Vi danser synkront med Ruffen oppover i skjønn forening, uten å røre roret på et døgn. Nydelig, deilig seiledag, og soledag på dekk. Vi åpner lukene og tørker den våte senga i forpiggen. Backgammon med Ruffen over VHF-en. Det funker også glimrende, blir nok en slager på havkryssingen.


Ser et portugisisk krigsskip. De skal vi få se mye av hele veien fram til Azorene. Les mer her.


Sargassotang er det mye av. Den hekter seg fast på vindror-åren, så vi må skrape av jevnlig. Vinden minsker utover kvelden, og vi går for motor for å komme østover og unngå et lavtrykk lenger nord, i følge FriVind-Mats.
Middag: Tunfisk på boks og potetsalat.


Mandag 11.mai: Helge tetter lekkasjer i forpiggen (forhåpentligvis blir det tett). Nydelig vær, lite vind. Så to havhester (fugler) i dag som sloss. Kan de ikke holde fred her ute på havet? Orion, som dro dagen etter oss, har observert et hvitt nødlys. De meldte fra til Sola redningssentral, som varslet US coast guard, de ringte igjen Ruffen på satellitt-tlf og hørte om de har sett noe. De har visst vært inne på seiltur.no og funnet ut hvilke båter som er i nærheten.
Middag: Bacon og ertestuing med poteter.


Tirsdag 12.mai: Orion snudde for å lete etter sunket båt i hele går. De hang i masta i timevis, og brukte opp store deler av dieselen sin. Måtte gi opp da det ble mørkt. Et fly har observert båt som fløt under overflaten, men måtte fly til land pga bensinmangel. Slutt på sargasso-tangen men til gjengjeld fullt av portugisiske krigsskipsbabyer. Lite vind bortsett fra noen timer midt på dagen, da var 5,5 knops fart. Ruffen må reve for å vente på oss, det koster å holde følge! Med mye vind er det vi som må reve for å vente på dem. Skikkelig tålmodighetstest, vi diskuterer stadig å skille lag, men vil ikke det heller. Vi har det jo veldig kjekt sammen her på det store havet. Angrer på at vi ikke kjøpte oss en skikkelig satellitt-telefon, det er mye gøy og nyttig med den, via FriVind og Tempest-opplegget. FriVind er genial. Alt han har skrevet har stemt så langt. Kan anbefales til alle som skal krysse et hav.
Middag: Gresk salat.






Onsdag 13.mai: Vindstille, nydelig vær, men ikke til å seile i. Motorgang nesten hele dagen + natta for å være i bevegelse. Går 100 grader, litt sørøst for å komme i nedre kant av et lavtrykk foran oss. Det vil gi oss vind fra rette siden senere. Har passert 1/3 av distansen (i luftlinje) i dag. Fant fram dynen til Tor i dag. Vi andre har allerede brukt den noen dager. Bakte kringle.
Middag: Pølser og spaghetti.


Torsdag 14.mai: Lite vind. Gleder oss til lavtrykket som skal komme! 3 knops fart, Helge vil helst gå i 6. Går for kombinert seil/motor deler av dagen i dag også, begynner å bli engstelig for å slippe opp for diesel. Og føler at vi aldri kommer fram. Vi gjør klart til lavtrykket som antakelig starter i natt; rydder, baker brød, vasker klær. Slutt på sargasso-tang og færre portugisiske krigsskip. Ferdig med boka om ”Tinkerbell” en 13,5 fots båt som en fyr seilte fra Falmouth, USA til Falmouth, England i 1965. Han brukte to og en halv måned. Litt annen prestasjon enn det som vi holder på med... og han er så utrolig positiv hele veien.
Middag: Couscous. Glimrende boksemat med ekte kjøtt.


Fredag 15.mai: Spesiell natt med stjernehimmel over oss og lyn og tunge skyer i horisonten foran oss, flott og nifst på samme tid. Det blåser opp på morgenkvisten, hurra! Av med motor og opp med seil. Ut over kvelden kom vinden fra vest, og vi går rett øst for å unngå sentrum av lavtrykket. Det gir oss platt lens (vinden bakfra), ergo mye rulling og blafrende seil, det er slitsomt (skjønner hvorfor sjømenn er grove i språket, har aldri bannet så mye som på denne turen). Ender opp med en fokk på spribom. Da er det ok, og vi går i ca 4,5 knops fart. Langt igjen og uanvendelig seilevind. MEN: Det går jo egentlig fint, Motgang ligger midt i lavtrykket og har det fælt, heldigvis har de fått låne en stormfokk fra Ruffen. Hipp hurra for FriVind-Mads! Han har geleidet oss rundt skiten.
Middag: Spaghetti bolognese med parmesan.


Lørdag 16.mai: Vind og bølger øker, ganske friskt. Platt lens rett østover og MYE rulling. Og det kunne godt ha gått fortere.. Kaldere. I dag har vi fleece på hele dagen, sol, men skyer.
Middag: Makaroni og ost med kjøttboller og kålsalat.


Søndag 17.mai: Hipphurraforsøttendemai.. feiringen utsatt. Platt lens, rulling, men sol. Slitne og litt skuffa over at vi ikke er halvveis enda. Synes det går seint. Ruffen har det likt. Men fin kraftig regnbue. Om kvelden blåser det opp. Vi ligger under en liten stjernehimmel omgitt av truende skyer og lynblink. Vi hører heldigvis ikke tordenskrallene. Litt skremmende likevel. Savner de hjemme, i dag er familiene samlet, skulle likt å være der. Sukk. Ruffen sender satellitt-melding for oss til Herlaugsbakken og Djupadalskroken, håper den kommer fram. Gratla med dagen, Sverre! Klem!
Middag: Tunfisk-boks med de siste potetene.



Mandag 18.mai: Yess! Vinden går mer på sør, så vi kan legge kursen mot Horta, Azorene, 60 grader. Endelig! Vi har gått rett øst nå i mange dager, følte at vi ikke kom nærmere målet. Men nå! Vi skyter fart, over 5 knop og har god og stabil båt, uten rulling. Tar et bøttebad på dekk, har gått på rensligheten løs de siste dagene. Dreadlocks i bakhodet. Vasker klær. Så er det slutt på godvinden igjen etter 2 timers tid. Seilene slår og vi er nede i 3-4 knops fart igjen. Jaja. Vi feirer forsinka 17.mai med gelè og vaniljesaus som Tor har med hjemmefra. Humøret ombord er mye bedre i dag, sover ikke så mye som de foregående dagene. Det vi ser av liv er flokker av havhest, enkelte havsvaler (fins det noe slikt?) og noen flygefisk, i tillegg til de portugisiske krigsskipene. Mye lyn igjen om natta, men heldigvis ikke akkurat der vi er. Turids nattevakt; 1,5 til 2,3 knops fart, bølger, rulling, ikke vind, seil som slår, og ikke starte motor for vi må spare på dieselen. Fy flate! Middag: Pølser, kålsalat og foccacia-brød.


Men i dag har Maja, niesen vår hatt bursdag, gratla! Maja falt i sjøen i Egersund dagen før vi seilte til Danmark, her er bilde av henne. Storebror Magnus klarte heldigvis å trekke henne opp i gummibåten igjen. Etterpå fikk hun nye klær fra Cubus i Egersund. Gnureklem til deg, Maja, gullejenta!




Tirsdag 19.mai: Etter en natt med bortimot null vind, starter vi motoren et par timer selv om vi ikke burde. Det er visstnok stor sjanse for at vi trenger dieselen når vi nærmer oss Azorene. Idyllisk vær har vi i alle fall; sol og varmt, -men hvor er vinden? Dette var ikke meldt, FriVind-Mads. Første gang du tar feil ;) Når vi stopper motoren går det så sent at vi kunne ha svømt ved siden av båten. Men det kan vi ikke, for det er fullt av de portugisiske krigsskipene overalt, og de er jo dødsfarlige. Vi starter motoren igjen. For å få opp stemningen, spretter vi midtveis-sprudlevannet sammen med en boks oliven og salte kjeks, og feirer at vi har passert halvveis, i luftlinje. 1100 nm hver vei. Vi får den daglige værmeldingen kl.18.00 GMT-tid fra FriVind-Mads; Det blir lite vind, vi må bare prøve å gå mot målet.


Så skjer det noe; det bygger seg opp en kraftig, svart sky på babord side (heldigvis ikke så nært), og den slipper ned en skikkelig skypumpe, og en til like etter. Mektig og nifst syn! Heldigvis kommer den ikke i vår retning. Vinden øker litt idet det mørkner, så vi kan holde kursen på 43 grader mot mål noen timer.


Ruffen fikk tatt dette spenstige bildet av oss.


Showet avsluttes med skikkelig squall (regnskyll).


Så er det ny opplevelse kl. 00.10 om natten; en stor, kraftig ildkule kommer på himmelen i en bue som blir mer og mer innsnevret. Før den kommer inn i ”sentrum” av buen, slokner ildkulen. Den etterlater seg en bred hale av ”stjernestøv?” som lyser i ca et minutt etterpå. Dette er kraftige saker, det er vanskelig å bedømme avstanden, men det virker ganske nær. Vi gjetter på hva det kan være. Kulelyn (siden det er så mye lyn rundt oss ellers), meteor, stjerneskudd, prøvesprengning, ufo...?
Middag: Husker ikke.


Onsdag 20.mai: Skiftende vind, men vi kan seile det meste av natten + dagen. Det går litt brattere mot nord enn vi ønsker pga vindretningen. Men vi går i alle fall ikke bort fra målet. I dag er det 1000 nm igjen! Nå begynner vi nedtellingen, øyner håp i det fjerne, snakker og snakker på VHF-en om hvor mye bedre det blir nå. Kaldere i været, har på ullstillongs hele dagen. Vinden friskner veldig til på Turids nattevakt, og uten rev i seilene er jeg ikke høy i hatten. Det er ikke noen enmannsjobb å regjere denne skuta. Mye vind, bølger og lyn, blir rett og slett litt mørkeredd. Sitter fastbundet og fantaserer om hvordan det er å falle i havet under sånne forhold. Får endelig revet ned når Helge kommer på vakt. Dette været var heller ikke meldt, så det kom overraskende på. Men det bærer framover i en fart. Ruffen får kontakt med Orion på VHF-en, men vi ser dem ikke. De har seilt fort!
Middag: Tom Kha thaisuppe.

Torsdag 21.mai: Mye vind og bølger hele natten, og dagen etter. Selv om vinden roer seg, har vi fremdeles store bølger (ca 4 m) og mye regn. Utrolig hvor slitne vi blir når det er litt vær. Sover mye. Baker brød, for vi er tomme. Tor ser ca 20 delfiner i dag, som leker med Leikaren. Får høre at det er mange av båtene som har observert det samme lysfenomenet som oss, og at det er oppklart: På det gjeldende tidspunkt ble det sendt opp en rakett fra Cape Canaveral i Florida. Så det var antakeligvis den vi så. Eller en av drivstofftankene? Men han begeistra astrologi-super-kjendisen i Norge som vi ikke husker navnet på nå, mener visstnok at det kan ha vært en meteor, har vi fått høre i ettertid. Ikke vet vi. Vi har bestemt oss for at det er en ufo i ordets rette forstand: Uidentifisert flygende objekt.
Middag: Couscous.


Fredag 22.mai: JOHO! Fin nattseilas! Nok vind og en retning så vi kan gå rett mot målet. Og det samme om dagen, bølgene roer seg litt, sola skinner, og vi seiler av gårde med fulle seil i passelig vind, holder 5 knop +, uten å måtte slåss mot tyngekreftene i alt vi skal gjøre. Humøret og tiltaket stiger, både hos oss og på Ruffen. Vi feirer med skikkelig kokekaffe heimantifrå og skeier ut med en Underberger for magen (hehe). Lufter den våte sengen og de fuktige nattevakt-dressene. Og vi sover nesten ikke hele dagen.
Middag: Ris de Luxaren, med kål og løk, de eneste ferskvarene vi har igjen bortsett fra tre epler og noen grapefrukt.


Lørdag 23.mai: Hihi! Nå går det rette veien! Vi har fantastiske seileforhold, båten fyker rett mot mål nesten på flatt hav, i 6-7 knops fart. Natt og dag er en fryd! OBS! Vi må passe oss for alt som har vært i sjøen. Helge dro opp slepegeneratoren i dag, full av tråder fra portugisisk krigsskip. Heldigvis brant han seg ikke. Her kan dere også se tannmerkene fra hai-angrep etter den forrige atlanterhavskryssingen.
Middag: Rislapper og fruktcoctail. Skive med leverpostei.


Søndag 24.mai: Yippi, som dro tre dager etter oss fra St.Martin, kommer til syne bak oss i horisonten. De må ha hatt rakett i baken! Ruffen får VHF-kontakt med dem, vi har litt for dårlig utstyr på lengre avstander. Finfin seiledag, stort sett grei vind i dag, må hjelpe til litt med motor av og til. Men nå er det ikke krise, 586 nm igjen, og nok diesel til ca 550 mil.
Middag: Lasagne med et lite dryss av parmesan og salat av kål, eple, rosiner og ananas, med avocado-dressing. Er det ikke fantastisk.


Mandag 25.mai: Varierende vind, skiftende retning og styrke hele natten. Motorgang store deler. På morgenen går det bedre, opp med seil og rett mot målet i 5-6 knops fart, johoi! Stødig vind hele dagen. Yippi forsvant for oss i løpet av natta, de har ikke lanterner tent pga strømproblemer. De får ikke en gang starta motoren. Helge varmer seg litt saltvann til en bøttedusj i styrbrønnen. Pyse.. Så en delfinflokk igjen i dag, ca 20 stk som hopper og spretter rundt båten.
Middag: Ratatouille fra boks med kikerter, skinke og ris.



Tirsdag 26.mai: Masse vind! Og bølger! For mye. FriVind-Mats har sagt at vi må helst inn til Horta før lørdag, da blir det ordentlig drittvær, så vi håper at begge båtene klarer det. Steffen har regna ut at med 5 knops fart vil vi være inne fredag. Det ser i alle fall ut at vi skal få nok vind til det. Tenker på Yippi, som ikke har strøm til verken kommunikasjon eller motorgang. De har muligens litt strøm på satellitt-telefonen sin, så de får ringe etter bukseringshjelp inn i havna. Håper det holder! ”Alle” har sett svære hvaler og skilpadder, bare ikke vi. Vi og vil! Ollete å få gjort den minste ting inne. Kaldt, fuktig og gufsete å sitte på nattevakt. Brrr!
Hva vi gleder oss til: Tor savner Siv. Turid vil komme hjem! Bli kjent med Daniel, barnebarnet vårt, være med familie og venner og klappe katten. Helge; selvfølgelig familien, til å ligge i gresset, og øl og biff på Azorene.
Middag: Tunfisksalat. Gleder oss til biffen i Horta! Eller kanskje sushi, hvis det fins der. Eller kanskje begge deler? Kanskje spandere en natt på hotell? Høres himmelsk ut.


Onsdag 27.mai: Kraftig vind fra sør hele natten + dagen, 25-30 knop. Det går så det suser, 6-7 knops fart, sliter med å holde igjen for å gå parallelt med Ruffen. På Tor sin nattevakt ble vi liggende en time og humpe på vent, det er ikke kjekt nå med så mye krefter i vind og bølger. Selv om vi hadde bestemt oss for å holde følge med Ruffen helt fram, ser vi nå at det blir vanskelig å få til å reve mer samtidig som båten er balansert. Vi har oppe fokka og storseilet med alle tre revene i. Så vi bestemmer at nå må vi visst bare seile så båten har det bra, og håpe at de også får en bra seilas de to siste døgnene. Føler oss råtne, de har ventet så mye på oss når det var lite vind. Slitsom dag. Spise, sove, sitte vakt, spise, sove, sitte vakt. Mister Ruffen av syne i løpet av dagen. Fikk siste værmelding av dem før vi ikke lenger fikk VHF-kontakt. Kunne så vidt se lysene deres i det fjerne i det det ble mørkt. Sukk. Savner dem allerede. Turid: Vått og kaldt på nattevakt, ligger i timesvis og vente på at våte, salte, kalde føtter og hender skal tørke og tine så en får sove. Gruer meg til mer kulde lenger nord. Har bestemt meg for å investere i skikkelig varme seilerstøvler og votter med ullforing på Azorene, uansett pris. Skal ha det beste. Punktum. Håper de har skikkelig maritim butikk. Har mareritt om natta om at Ruffen har fått store problemer. Og vi som seilte fra dem. Guffent. Håper alt er bra med dem, ellers kommer vi aldri til å tilgi oss selv.
Middag: Couscous på boks. Ikke like godt som det smakte i starten.

Torsdag 28.mai: Blåser like friskt i natt, men så snur vinden plutselig fra sør til nord! FriVind-geniale-Mads hadde jo meldt det. Likevel blir det litt hektisk. Seilene slår, bommen fyker fram og tilbake et par ganger, og så styrtregner det i 10 minutter. Helge som har vakt starter motoren, og da går det greit. Vinden stabiliserer seg etter hvert på nord, og det går bra, litt roligere og mer behagelig enn i natt. Vi går likevel for motor noen timer i tillegg til seil for å holde farten oppe i over 5 knop. Etter hvert er det nok vind igjen til at vi kutter motoren og har en fin marsjfart på 6 knop. Det gjelder å komme fram så kjapt som mulig nå, vi har jo ikke lenger værmeldingene fra Ruffen, og det meldte lavtrykket lørdag kan jo komme tidligere, for alt vi vet.
Middag: Tomatsuppe m/ ekstra løk, kajennepepper og med oreganobrød.


Fredag 29.mai: I natt var vi på kollisjonskurs med et svært tankskip, så vi måtte kalle det opp og bli enige om hvem som skulle gå hvor. De passerte ca en 500 m fra oss, men det virker veldig nært i mørket. Ellers er det fin seilas, stødig nordavind og vi går rett mot mål. Deilig å se på den grønne øya som nærmer seg. Siste milene er det motvind, så da er det motor igjen, og vi trasker inn i havna. Der er det fullt, men får plass utenpå de andre norske båtene, så vi strikker oss fast. LYKKE! Vi er framme! Kan nesten ikke tro det er sant! Dette har vi venta så lenge på!
Ruffen kommer inn 22-tiden om kvelden, tett fulgt av Orion. Yippi har heldigvis klart seg greit uten strøm og klarte å seile helt inn til de andre båtene uten motor. De kom inn natta før oss, har seilt kjapt! Det blir en festlig kveld/natt ombord i Pigalopp
Middag: Biff på steinhelle på restaurant! NAM!


Her er Sten fra Tempest, og Markus og Petter fra Motgang i velkomstkomiteen. Kald pils i posen. Andre norske båter i havna: Yippi, Rattata, Tu can tango, Pigalopp, Aurelia, Tatt av vinden, Alunia av Sandnes, Røvær, Yr, Ruffen, Orion, Villvind.
Danske: Chili, Avalon, Barolo.


Og her er altså Helge Økland som mønstrer på nå. Vi diskuterer hva vi skal kalle ham, blir forvirrende med to Helger ombord. Blir vel gjerne Toddi siden han heter Tore til mellomnavn?
Nå er vi i vente- og fiksemodus til neste hopp, som etter planen går til Irland. Værmeldingen sier mye vind her i området de første dagene, så vi må visst bare roe oss litt.